BMW 440i B58 F32/F33 DO88 Front IC Vattenkylare (Chargecooler)

DO88-WC-420

Ny

Uppgradera din B58 motor med vår do88 Front Intercooler Vattenkylare!

B58 jämfört med F80 M3/M4 S55-motorn
B58-motorn delar många likheter med S55-motorn som finns i F80 M3/M4-modellerna. Båda motorerna har en vatten-till-luft laddluftkylare som är ansluten till ett eget kylsystem som har en värmeväxlare (vattenkylare) monterad i fronten på bilen. Denna värmeväxlaren kyler systemets vattnet i som i sin tur kyler insugsluften när det flödar igenom laddluftkylaren.

Mer detaljer

7 725,00 kr

Lägg till i önskelistan

Mer information

Uppgradera din B58 motor med vår do88 Front Intercooler Vattenkylare!

B58 jämfört med F80 M3/M4 S55-motorn
B58-motorn delar många likheter med S55-motorn som finns i F80 M3/M4-modellerna. Båda motorerna har en vatten-till-luft laddluftkylare som är ansluten till ett eget kylsystem som har en värmeväxlare (vattenkylare) monterad i fronten på bilen. Denna värmeväxlaren kyler systemets vattnet i som i sin tur kyler insugsluften när det flödar igenom laddluftkylaren.

Den största skillnaden i B58:ans system är att laddluftkylaren är integrerad i insugningsgrenröret, medan F80 S55:ans laddluftkylare är en separat enhet monterad ovanpå motorn.

Utmaningar med B58:ans kylsystem för laddluftkylaren
Ett vanligt problem med trimmade B58-motorer är att laddluftkylaren snabbt får ”Heat soak”, under bankörning. Höga inloppstemperaturer får styrenheten att minska effekten eller sätta bilen i limp mode. Även hård gatukörning kan få styrenheten att dra tillbaka tändningen och minska effektuttaget på grund av för hög insugstemperatur.

Vår lösning
Det är tydligt att systemet behöver ökad kylkapacitet för att förhindra Heat soak. En del av vår lösning är vår do88 Front Intercooler Vattenkylare. Den är utformad för att ge ökad kylkapacitet och hjälpa att förhindra Heat soak. Egenskaper:

  • 66% större cellpaket än original.
  • 2-raders cellpaket som är 48mm tjockt, detta ger en ökad aktiva kylarea med hela 120%.
  • Triple-pass flöde, detta gör att vattnet passerar genom kylaren tre gånger i stället för en som på originalkylaren, detta säkerställer att man maximerar kylvattnets kontakt med all kylarea.
  • Hel-aluminiumkylare med hållbara TIG-svetsade ändtankar.
  • Ökad vätskevolym för optimal värmeavledning.

Installation
Enkel montering inga modifieringar krävs för att montera do88 Kylaren (se monteringsanvisningen). Vår kylare inkluderar fästpunkter för original transmissionskylare. 

Passar:

BMW 1' 120i 125i M140i M140iX (F20 F21)
Motor: B48 / B58
Årsmodeller: 2015 -

BMW 2' 220i 230i 230iX M240i M240iX (F22 F23)
Motor: B48 / B46 / B58
Årsmodeller: 2015 -

BMW 3' 320i 320iX 330e 330i 330iX 340i 340iX (F30 F31 F34)
Motor: B48 / B46 / B58
Årsmodeller: 2014 -

BMW 4' 420i 420iX 430i 430iX 440i 440iX (F32 F33 F36)
Motor: B48 / B46 / B58
Årsmodeller: 2015 -

 

OE-REF / ERSÄTTER
17118741830
17118625431

Reviews

Write a review

BMW 440i B58 F32/F33 DO88 Front IC Vattenkylare (Chargecooler)

BMW 440i B58 F32/F33 DO88 Front IC Vattenkylare (Chargecooler)

Uppgradera din B58 motor med vår do88 Front Intercooler Vattenkylare!

B58 jämfört med F80 M3/M4 S55-motorn
B58-motorn delar många likheter med S55-motorn som finns i F80 M3/M4-modellerna. Båda motorerna har en vatten-till-luft laddluftkylare som är ansluten till ett eget kylsystem som har en värmeväxlare (vattenkylare) monterad i fronten på bilen. Denna värmeväxlaren kyler systemets vattnet i som i sin tur kyler insugsluften när det flödar igenom laddluftkylaren.

Write a review