BMW Z4 M40i B58 G29 DO88 Insug med Intercooler MERA

DO88-ICM-430-G

Ny

MERA prestanda hos din B58 med do88:s insug med intercooler!

Bakgrund
B58-motorn som introducerades i F-serien några år tillbaka, har visat sig vara en riktig juvel med stor trimpotential och trevlig karaktär. Det finns dock ett antal svaga punkter som man bör se över, både beträffande prestanda och hållbarhet. B58-motorn är utrustad med en vatten/luft-intercooler, parad med en värmeväxlare i fronten. Värmeväxlaren, som helt enkelt är en frontmonterad vattenkylare, hjälper till att kyla ner köldmediet som cirkulerar genom intercoolern, som i sin tur överför värme från den överladdade inloppsluften. Detta är en konventionell och effektiv lösning.

Mer detaljer

36 650,00 kr

Lägg till i önskelistan

Mer information

MERA prestanda hos din B58 med do88:s insug med intercooler!

Bakgrund
B58-motorn som introducerades i F-serien några år tillbaka, har visat sig vara en riktig juvel med stor trimpotential och trevlig karaktär. Det finns dock ett antal svaga punkter som man bör se över, både beträffande prestanda och hållbarhet. B58-motorn är utrustad med en vatten/luft-intercooler, parad med en värmeväxlare i fronten. Värmeväxlaren, som helt enkelt är en frontmonterad vattenkylare, hjälper till att kyla ner köldmediet som cirkulerar genom intercoolern, som i sin tur överför värme från den överladdade inloppsluften. Detta är en konventionell och effektiv lösning.

På B58 är själva intercoolern integrerad med insuget vilket gör hela konstruktionen utrymmeseffektiv, men även mer komplicerad. Detta ställer höga krav på en eftermarknadstillverkare som oss. Det kräver finess - både i tanke och utförande!

Utmaningar med originalkomponenterna
Ägare av bilar med en trimmad B58-motor ställs ofta inför problemet med värmemättnad, så kallad heat soak, i intercoolersystemet. Detta är särskilt vanligt vid bankörning men förekommer även vid inspirerad körning på allmän väg. Som en konsekvens av detta sänker ECU:n effekten för att skydda motorn och ibland kan bilen även hamna i limp-home mode.

Motorn är utrustad med direktinsprutning som definitivt har sina fördelar gällande motorgång och effektivitet, men som har sina uppenbara begränsningar vid hårdare trimning eller flexfuel-optimering. För att komma runt detta installerar många en spacer för lågtrycksspridare mellan insugsgrenröret och cylinderhuvudet. Nackdelen med denna lösning är att spridarna hamnar in en ogynnsam vinkel. Bränslet träffar insugskanalerna och risken för oönskade bränsleansamlingar ökar. Det är ingen bra lösning.

Som i många andra fall är originalkomponenterna avsedda för originaltillverkarens angivna effekt, men blir snart en begränsande faktor vid högre effektuttag – speciellt beträffande luftflöde. Insuget är en sådan del där flödet helt enkelt inte räcker till. I tillägg löper plastgjutningen stor risk att spricka då laddtrycket ökar.


do88:s lösning

Detta insug med intercooler är del av vårt MERA-sortiment. Mer kylning, mer flöde, mer effekt. MERA, helt enkelt!

Cellpaket från Garrett Motorsport
Våra vatten/luft-cellpaket är av Bar&Plate-typ, tillverkade av ansedda Garrett Motorsport som sedan länge sätter standarden för både prestanda och kvalitet för fordonsapplikationer. Cellpaketet är konstruerat med mycket tunna och otroligt fina, tätt packade kylflänsar som säkerställer exceptionell värmeöverföring! Cellpaketet mäter 102 mm (4”) i tjocklek och är så väl tilltagen det bara går. Djupgående utvärderingar av densitet och specifikation av kylflänsarna på både luft- och vattensidan gör att vi nått den perfekta balansen mellan flöde och kylning!

Innovativ design – gjutna ändtankar
Laddluften och köldmediet fördelas jämnt över cellpaketet via nogsamt designade, gjutna ändtankar. Den färdiga produkten är resultatet av omfattande designstudier. Utvärdering, revisioner, analys med hjälp av Computational Fluid Dynamics (CFD) och flera 3D-utskrifter lades till handlingarna innan vi nådde det slutgiltiga utförandet. Tankarna är tillverkade av gjuten aluminium. CNC-bearbetning hade varit ett gångbart alternativ, men det hade bara adderat en blingfaktor samt högre pris och ingen ökad prestanda. För oss handlar det om att nå prestanda på effektivaste sätt – ur flera aspekter. Gjutning tillåter även former som CNC-bearbetning i vissa fall inte förmår.

Kompatibilitet med motorkåpan
En viktig föresats under denna utveckling var att kunna garantera passform tillsammans med originalmotorkåpan. Det är en nyckelegenskap och ett måste för många entusiaster som vill att motorutrymmet ska se original ut. Detta krav gjorde utvecklingen väsentligt svårare, men även resultatet mer belönande. Vi lyckades till och med integrera vår bränslebrygga under motorkåpan som gör att även i sin mest omfattande version kan detta kit se original ut om så önskas. Helheten grundar sig i detaljerna och vi är stolta över att ha lyckats med detta mål! Till dags dato är do88 den enda tillverkaren (såvitt vi vet) av insug med intercooler till B58 som erbjuder full kompatibilitet – det självklara valet för entusiasten som värderar det visuella intrycket lika högt som rena prestanda!


Nyckelegenskaper

Utloppstankens utförande – förberett för lågtrycksspridare
Vår utloppstank är förberedd och anpassad för extra lågtrycksspridare. En unik, egendesignad bränslebrygga med AN8-anslutningar (hona) inkluderas och monteras enkelt på intercoolerns utloppstank. Produkten är designad för Injector Dynamics ID1050x-34-14 eller Bosch EV14XK (korta) bränslespridare. Vill man inte använda några extra spridare medföljer pluggar för att enkelt försluta dessa öppningar. I tillägg är varje runner försedd med 1/8” NPT-portar för metanol- eller lustgasinsprutning som ofta används på dessa motorer.

Mätuttag och vakuumportar
Integrerat i inloppstanken återfinns ett block med tre uttag. Detta ger möjlighet att läsa av ytterligare parametrar samt ger access till extra vakuumuttag. Pluggar i passande 1/8” NPT ingår och ger en säker förslutning om dessa portar inte används.

Ovanpå den bakre vattentanken återfinns två 1/8” BSPT-uttag. Dessa är strategiskt placerade och tjänar dubbla syften. Genom att tanken är delad på mitten invändigt, kan man ansluta dubbla temperaturgivare och därmed läsa ut delta på vattnets in- och utlopp från intercoolern. Dessutom underlättar portarna vid luftning av systemet, då de återfinns på systemets högsta punkt. Passande pluggar ingår då dessa funktioner inte används.

Avancerad värmehantering
Med intercoolern följer en tjock, värmeavledande distans, vars syfte är att isolera insuget från cylinderhuvudet och därmed motverka värmeöverföring från motorn. Denna packning sänker effektivt inloppstemperaturen och ökar intercoolerns effektivitet då den minimerar heat soak. Intercoolern är gjord av aluminium och därmed överlägsen ur hållfasthetssynpunkt. Dock har aluminium nackdelen med högre konduktivitet. Denna distans eliminerar nämnda värmeöverföring.

Distansen garanterar en säker sammanfogning då den levereras med specialtillverkade o-ringar av FKM-silikon, som vilar i precisionsfrästa spår. Då vissa konkurrenter förlitar sig på packningsmassa och andra mindre säkra packningsmetoder, ger detta en tätning man kan lita på.

Inkluderade pluggar för modifiering av insuget
Vid höga effektuttag vill man begränsa antalet felkällor. Anslutningen för vevhusventilationen samt för tankavluftningen (EVAP), som bägge ansluter på respektive tank på intercoolern, kan därför slutas helt med våra inkluderade täckpluggar.


Produktdetaljer:

  • Cellpaket från anrika Garrett Motorsport. Bar&Plate vatten/luft-paket, 102 mm tjocklek. 11 kylvattenrader vs original, 6 rader.
  • Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,1 bar / 1,45 psi tryckfall: 874 CFM (595 CFM), 47% högre! Se diagram under produktbilderna.
  • Lägre inloppstemperatur under identiska förhållanden: 23°C jämfört med original 41°C. Exakta siffror finns i diagrammen under produktbilderna.
  • Toppeffektsökning på 5 hk! Mätt på bil med bootmod3 Steg 2+ (BMW 340i 2017).
  • Högsta effektökning i mellanregistret på 18 hk!
  • Högsta vridmomentsökning på 28 Nm!
  • Designat i SolidWorks med Computational Fluid Dynamics (CFD).
  • Medger åtkomst av oljefiltret. Insuget behöver inte demonteras vid oljebyte.
  • Integrerat sensorblock med tre 1/8” NPT-uttag för att mäta ytterligare parametrar.
  • Inkluderad fuel rail för extra lågtrycksspridare matade genom insuget. Pluggar för att stänga dessa portar följer med.
  • Varje inloppsrör är förberett med 1/8” NPT-portar för lustgas- eller metanolinsprutning.
  • Två 1/8” BSPT-uttag på den bakre vattentanken för enkel luftning samt möjlighet för att montera separata temperaturgivare.
  • Levereras komplett med alla tillbehör, fästen och komponenter som behövs för alla givna delar.
  • Kompatibel med original- samt eftermarknadsmotorkåpor (med original fästpunkter). Till och med den extra fuel railen fungerar med kåpan med endast små modifieringar.
  • Värmeavledande distans motverkar värmeöverföring från cylinderhuvudet till insuget.
  • Specialtillverkade o-ringstätningar i FKM-silikon ingår. 12 stycken totalt.
  • Plug and Play! Inga modifieringar krävs vid montering.

Reviews

Write a review

BMW Z4 M40i B58 G29 DO88 Insug med Intercooler MERA

BMW Z4 M40i B58 G29 DO88 Insug med Intercooler MERA

MERA prestanda hos din B58 med do88:s insug med intercooler!

Bakgrund
B58-motorn som introducerades i F-serien några år tillbaka, har visat sig vara en riktig juvel med stor trimpotential och trevlig karaktär. Det finns dock ett antal svaga punkter som man bör se över, både beträffande prestanda och hållbarhet. B58-motorn är utrustad med en vatten/luft-intercooler, parad med en värmeväxlare i fronten. Värmeväxlaren, som helt enkelt är en frontmonterad vattenkylare, hjälper till att kyla ner köldmediet som cirkulerar genom intercoolern, som i sin tur överför värme från den överladdade inloppsluften. Detta är en konventionell och effektiv lösning.

Write a review